فناوري اطلاعات فناوري اطلاعات .

فناوري اطلاعات

درباره مهندس معماري

معماري چيست ؟
معماري، هنر و فن طراحي و ساختن بناها، فضاهاي شهري و ديگر فضاهاي دروني و بيروني براي پاسخ هماهنگ به نيازهاي كاركردي و زيباشناسانه است.
معماري هنر و ذوق است !
معماري بيش از اينكه تكنيك و فن باشد، هنر و ذوق است. در واقع مي توان گفت ظاهر و نماي شهرها را مهندسان معمار مي سازند. معماري، كه برخي آن را مادر هنرها مي دانند، قدمتي بسيار طولاني در تاريخ دارد و در ايران نيز به سال ها پيش از اسلام باز مي گردد.
مهندس معمار چه كار مي كند ؟
كسي كه طراح و سازنده بناها و ساختمان ها مي باشد، مهندس معمار است. مهندس معمار، نقشه هاي ساختمان هاي جديد و برنامه بازسازي و محافظت از ساختمان هاي قديمي را طراحي مي كند. همچنين كار مهندس معمار طرح ريزي تركيب و نحوه قرار گيري مجموعه اي از ساختمان ها و فضاهاي اطراف آنها نيز مي باشد. او اين كارها را با تكيه بر علم مهندسي، ذوق هنري و شناختي كه از فرهنگ، آداب و رسوم، جغرافياي انساني و طبيعي محل مورد نظر خود دارد، انجام مي دهد.

نمونه فعاليت هاي مهندس معمار …
مهندس معماري مي‌تواند در زمينه‌هاي زير فعاليت كند :

طراحي (تك بنا يا مجموعه زيستي كوچك)، از طراحهاي اوليه تا مراحل اجرايي كار و طراحي اجزا و عناصر تشكيل دهنده بنا
رهبري و سرپرستي دفاتر مشاور معماري (مهندسي مشاور(

نظارت عمومي و عالي بر صحت انجام كار در عمليات اجرايي ساختماني (مهندسي ناظر)

مديريت و هماهنگي اجرايي پروژه‌هاي معماري (مديريت پروژه)

تأسيس و سرپرستي مؤسسات پيمانكاري و احداث ساختمان

همكاري با كليه متخصصيني كه كار آنها به نحوي با ساماندهي محيط زيست مرتبط است. مانند اكولوژيست‌ها، جغرافي دانان، اقليم شناسان، برنامه ريزان اقتصادي و اجتماعي و…

طراحي پارك‌ها و ميادين شهري و محوطه سازي آنها

مشاركت در پروژه‌هاي برنامه ريزي و طراحي شهري و شهرسازي

طراحي تك بناها در مقياس كوچك و انجام دكوراسيون داخلي

انجام كارهاي پژوهشي و آموزشي در زمينه طراحي فضا
دقت، نظم، خلاقيت و ….
مهندس معمار بايد روش مند و منطقي باشد. همچنين بايد برنامه هاي طراحي و نقشه كشي كامپيوتري را بداند و بتواند در شرايط كاري پرفشار كار كند. مهندس معمار بايد فردي دقيق، منظم و خلاق باشد و با تكيه بر قدرت تجسم، ذوق هنري و علم مهندسي خود به طراحي نقشه ي ساختمان هاي مختلف بپردازد.

تفاوت كار مهندس عمران و مهندس معمار
كار مهندس معمار با مهندس عمران در گرايش سازه شباهت هايي دارد. اما يك تفاوت اساسي بين آنها اين است كه مهندس عمران در طراحي بنا صرفا به اصول فني توجه مي كند ولي مهندس معمار علاوه بر اصول فني، به جنبه هاي زيبايي شناختي، روانشناسي و فرهنگي آن بنا نيز توجه دارد. مهندس معمار معمولا بر اساس ايده هاي فردي، نيازهاي جامعه، قوانين و مقررات موجود و خواست و سليقه كارفرما، كار طراحي ساختمان ها و بناها را انجام مي دهد.

ساعت كار مهندس معمار
معماري مانند بسياري از مشاغل نيست كه بتوان ساعات كاري مشخصي براي آن تعريف كرد. مهندس معمار به طور مداوم با كار خود درگير بوده و ساعت كاري براي او خيلي معنايي ندارد. محل كار مهندس معمار در دفاتر كاري و در محل پروژه هاي ساخت و ساز است و در محل پروژه بايد از لباس هاي ايمن از جمله كلاه و كفش مجهز استفاده كند.

نياز جامعه امروز ايران به مهندسين معمار
صنعت ساخت و ساز كشور دچار مشكلاتي است. از مهم ترين ها آنها مي توان به از دست دادن هويت ملي و تاريخي معماري ايراني و اسلامي و عدم استفاده از دستاوردهاي اين معماري اصيل و در كنار آن عدم استفاده صحيح از يافته ها و دستاوردهاي استاندارد معماري نوين نام برد. به عنوان مثال هنوز مشكلات اساسي از جمله عدم استفاده از سيستم هاي تهويه مناسب، عدم توجه به لزوم متناسب بودن موقعيت جغرافيايي ساختمان با ويژگي هاي آن، استفاده از طرح هايي كه فضاي پرت و غيرقابل استفاده در ساختمان را زياد مي كند و … در ساختمان سازي ما وجود دارد. براي رفع اين مشكلات نياز به تدبير و اقدام مسئولان و همكاري متخصصان اين حوزه از جمله مهندسان معمار مي باشيم.
وظايف مهندس معمار
مهندسين معماري با توجه به اينكه در چه محيط هاي كار مي كنند داراي وظايف مختلفي مي باشند. ما در اينجا مهمترين وظايف آنها را به صورت طبقه بندي شده اشاره كرده ايم. هر يك از مهندسين معماري با توجه به اينكه در چه محيطي و چه شركت يا سازماني فعاليت مي كنند چند وظيفه از وظايف زير را بر عهده دارند.

يافتن پروژه جديد از طريق بازاريابي و دادن توضيحات لازم براي مشتري

مشورت با مشتري براي تعيين نياز مشتري و الزامات لازم براي ساختمان ها

بررسي و تحليل شرايط و خصوصيات زمين و محوطه ساخت و ساز

تعيين خصوصيات فيزيكي و كمي طرح همراه با تخمين مواد و تجهيزات لازم و هزينه يابي و زمان بندي اوليه پروژه

تهيه طرح ها و نقشه هاي پروژه با استفاده از نرم افزارهاي طراحي و مدلسازي كامپيوتري

همكاري با ساير مهندسان از جمله مهندسان تاسيسات مكانيك، مهندسان برق و … در انجام محاسبات فني و تاسيسات مكانيكي و برقي و …

نظارت بر كار تكنسين ها و كارگران

بستن قرارداد با پيمانكاران

مديريت پروژه هاي ساخت و ساز

بازديد از محل پروژه براي اطمينان يافتن از پيشرفت آن مطابق با برنامه


برچسب: ، بازار كار رشته معماري، درباره ي رشته ي معماري، شاخه هاي رشته معماري، معرفي شغل مهندس معماري، ويژگيهاي معماري ايران در دوره ي اسلامي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ آذر ۱۳۹۶ساعت: ۰۴:۱۲:۲۶ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :